![Page 1: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/1.jpg)
Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie
Prof. Dr. med. R. FietkauStrahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012
![Page 2: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/2.jpg)
2
Head and Neck Tumors: Effect of Postoperative RT
regional control
S S + RT
Bartelink 1983* ~ 50 % ~ 80 % p = 0,036
Huang et al. 1992** 31 % 59 % p = 0,001
Nisi et al. 1998 68 % 87 % p = 0,04
* ECS ** ECS and or R+
![Page 3: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/3.jpg)
3
Adjuvant radiotherapy and survival for patients with node-positive head and neck cancer: an analysis by primary site and nodal stage
Kao J, Lavaf A, Teng MS, Huang D, Genden EM. (Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2008)
![Page 4: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/4.jpg)
4
Adjuvant radiotherapy and survival for patients with node-positive head and neck cancer: an analysis by primary site and nodal stage
Kao J, Lavaf A, Teng MS, Huang D, Genden EM. (Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2008)
![Page 5: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/5.jpg)
5
Behandlung der Lymphabflussgebiete:Sofortige postoperative RT oder im Rezidiv
(Regine et al. 1999, Head and Neck)
Ergebnisse
Rezidive Primäre Therapie
(OP + RT) (OP + RT)(N = 31 ; 5 Jahre) (N = 143 ; 5 Jahre)
Lokoregionäre Kontrolle 46 % 69 % p = 0,03
NED – Überleben 32 % 54 % p = 0,04
![Page 6: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/6.jpg)
6
Kopf – Hals – Tumoren: Indikation zur postoperativen Bestrahlung
Primärtumor : • pT3 / pT4
• R1 – Resektion
• Resektionsrand < 5 mm
![Page 7: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/7.jpg)
7
Kopf – Hals – Tumoren: Indikation zur postoperativen Bestrahlung
Lymphabflussgebiete :
• N +
a b e r : - umstritten bei einem befallenen Lymphknoten
- unstrittig bei extrakapsulärem Wachstum oder 2 LK +
![Page 8: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/8.jpg)
8
Einfluss der Dosis auf die regionäre Rezidivrate
(Peters et al. 1993)
• Randomisierte Studie zur postoperativen RT (R0 / R)• Stratifizierung nach Risikofaktoren : - Zahl der LK – Metastasen - Zahl der befallenen LK – Regionen - LK – Größe - Extrakapsuläres Wachstum - Invasion von Muskulatur, Gefäßen, Haut, Nerven, Schädelbasis
Low Risk High Risk
57,6 Gy 63 Gy 68,4 Gy
![Page 9: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/9.jpg)
9
RT-Dosis postoperativ:Randomisierte Studie von Peters et al 1993; n = 240
Primärtumor:
Niedriges 54 Gy 63%
Risiko: 57,6 Gy 92%
63,0 Gy 89%
Hohes 63,0 Gy 89%
Risiko: 68,4 Gy 81%
2 year control actuarial control rates at the primary site
p = 0,02
![Page 10: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/10.jpg)
10
57,6 Gy 52%
63,0 Gy 74%
68,4 Gy 72%
RT-Dosis postoperativ:Randomisierte Studie von Peters et al 1993; n = 240
„2 year control actuarial locoregional control rates“ ECS +
p = 0,003
![Page 11: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/11.jpg)
11
Positive surgical margins in neck dissection specimens in patients with head and neck squamous cell carcinoma and the
effect of radiotherapySmeele LE, Leemans CR, Langendijk JA, Tiwari R, Slotman BJ, van Der Waal I, Snow GB. (Head Neck. 2000)
![Page 12: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/12.jpg)
12
Postoperative therapy in head and neck cancer: state of the art, risk subset, prognosis and unsolved questions.
Denaro N, Russi EG, Adamo V, Colantonio I, Merlano MC. (Oncology 2011)
![Page 13: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/13.jpg)
13
Postoperative therapy in head and neck cancer: state of the art, risk subset, prognosis and unsolved questions.
Denaro N, Russi EG, Adamo V, Colantonio I, Merlano MC. (Oncology 2011)
![Page 14: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/14.jpg)
14
Postoperative RT/RCT bei Kopf-Hals-Tumoren:Einfluss Intervall OP RT
Intervall Lokoregionäre KontrolleAng 2001 - 31 Tage: 80% x 72% p=0,34 x
et al >31 Tage: 65% x 43% p=0,03 xx
Bastit 2001 0-30 Tage: 78% et al >30 Tage: 73% n.s.
Muriel 2001 0-50 Tage: 83%et al >50 Tage: 68% p=0,02
Langendijk 2005 6-8 Wochen: 73% n.s.et al >8 Wochen: 73%
Parsons 1997 0-50 Tage: 79% p=0,02et al >50 Tage: 54%
X: akzelerierte RT
XX: konventionelle RT
![Page 15: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/15.jpg)
15
The relationship between waiting time for radiotherapy and clinical outcomes: a systematic review of the literature
Chen Z, King W, Pearcey R, Kerba M, Mackillop WJ. (Radiother Oncol. 2008)
![Page 16: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/16.jpg)
16
Postoperative radiotherapy in squamous cell carcinoma of the oral cavity: the importance of the overall treatment time
Langendijk JA, de Jong MA, Leemans CR, de Bree R, Smeele LE, Doornaert P, Slotman BJ.(Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2003)
![Page 17: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/17.jpg)
17
Risk-group definition by recursive partitioning analysis of patients with squamous cell head and neck carcinoma treated with surgery and
postoperative radiotherapy.Langendijk JA, Slotman BJ, van der Waal I, Doornaert P, Berkof J, Leemans CR. (Cancer 2005)
![Page 18: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/18.jpg)
18
Risk-group definition by recursive partitioning analysis of patients with squamous cell head and neck carcinoma treated with surgery and
postoperative radiotherapy.Langendijk JA, Slotman BJ, van der Waal I, Doornaert P, Berkof J, Leemans CR. (Cancer. 2005)
![Page 19: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/19.jpg)
19
Risk-group definition by recursive partitioning analysis of patients with squamous cell head and neck carcinoma treated with surgery and
postoperative radiotherapy.Langendijk JA, Slotman BJ, van der Waal I, Doornaert P, Berkof J, Leemans CR. (Cancer 2005)
![Page 20: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/20.jpg)
20
Risk-group definition by recursive partitioning analysis of patients with squamous cell head and neck carcinoma treated with surgery and
postoperative radiotherapy.Langendijk JA, Slotman BJ, van der Waal I, Doornaert P, Berkof J, Leemans CR. (Cancer. 2005)
![Page 21: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/21.jpg)
21
Postoperative therapy in head and neck cancer: state of the art, risk subset, prognosis and unsolved questions.
Denaro N, Russi EG, Adamo V, Colantonio I, Merlano MC. (Oncology. 2011)
![Page 22: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/22.jpg)
22
Postoperative therapy in head and neck cancer: state of the art, risk subset, prognosis and unsolved questions.
Denaro N, Russi EG, Adamo V, Colantonio I, Merlano MC. (Oncology. 2011)
![Page 23: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/23.jpg)
23
Kopf-Hals-Tumore: Adjuvane RT versus RCTLaramore et al. 1992
3 x Cisplatin/5-FU RT
OP
RT
![Page 24: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/24.jpg)
24
Kopf-Hals-Tumore: Adjuvane RT versus RCTLaramore et al. 1992
OP/RT OP/CT/RT4-Jahres-Überlebensrate 44 % 48 % n. s.4-Jahres NED-Rate 38 % 46 % n. s.Lokoregionäre Rezidive 29 % 26 % n. s.Fernmetastasen (erstes Ereignis) 10 % 5 % p=0,03
(insgesamt) 23 % 15 % p=0,03
![Page 25: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/25.jpg)
25
Postoperative concomitant irradiation and chemotherapy with mitomycin C and bleomycin for advanced head-and-neck carcinoma
Smid L, Budihna M, Zakotnik B, Soba E, Strojan P, Fajdiga I, Zargi M, Oblak I, Dremelj M, LeSnicar H. (Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2003)
![Page 26: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/26.jpg)
26
Postoperative RT vs. RCT: Haffty et al 2003;Postoperative RCT mit Mitomycin C ± Dicumarol (n=182)
RT RCTLokale Kontrolle 67% 87% p=0,015(5 Jahre)
DFS 44% 67% p=0,03(5 Jahre)
Überleben 41% 56% n.s.(5 Jahre)
![Page 27: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/27.jpg)
27
Kopf-Hals-Tumoren: postoperativ RT vs. RCT; Einschlußkriterien
Bachaud et al 1996 III , IV + extrakapsuläres Wachstum
EORTC 22931 pT3, pT4
pT1 pT2 pN2 – 3extrakapsuläres WachstumR1-Resektionperineurale Infiltrationvaskulärer Befall
RTOG 9501 > 2 LKs positivextrakapsuläres WachstumR1-Resektion
ARO-Studie > 3 LKs positivextrakapsuläres WachstumpT3 R1, pT4
![Page 28: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/28.jpg)
28
HNO-Tumoren:Postoperative RCT versus RT
Studien : Chemotherapie
Bachaud et al 1996 : cis-Platin 50 mg / m² / Woche
EORTC 22931 : cis-Platin 100 mg / m² d 1, 22, 43
RTOG : cis-Platin 100 mg / m² d 1, 22, 43
ARO 95 – 6 : cis-Platin 20 mg / m² d 1 – 5 u. 29 – 33500 mg / m² 5-FU
![Page 29: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/29.jpg)
29
Radiochemotherapie Kopf-Hals-TumorenAdjuvante RCT
Strahlentherapie
Cooper et al. 2004
RTOG 9501 Intergroup
PT + LAG 60Gy
Boost 6Gy
Bernier et al. 2004
EORTC Trial 22931
PT + LAG 54Gy
Boost 12Gy
Fietkau et al. 2006
ARO 96-3
PT: 64Gy
pN0: 50Gy
pN+: 56Gy
Extrakapsuläres Wachstum:
64Gy
![Page 30: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/30.jpg)
30
Radiochemotherapie Kopf-Hals-TumorenAdjuvante RCT
Lokale Kontrolle [%]
Überlebensrate[%]
Fernmetastasen[%]
RT RCT RT RCT RT RCT
Cooper et al.°
70 81 p=0.01 47 56 p=0.19 23 20 n.s.
Bernier et al.*
69 82 p=0.007 40 53 p=0.02 25 21 n.s.
Fietkau et al.*
62 83 p=0.006 49 58 p=0.11 32 31 n.s.
°2-Jahresdaten, *5-Jahresdaten
Cooper et al., NEJM 350;19, 05/2004Bernier et al., NEJM 350;19, 05/2004Fietkau et al., ASCO 2006
![Page 31: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/31.jpg)
31
Radiochemotherapie Kopf-Hals-TumorenAdjuvante RCT
Akuttoxizität
Mukositis G3/G4 [%] Alle G3/G4 [%]
RT RCT RT RCT
Cooper et al. 2004
RTOG 9501 Intergroup
37 62 p=0.001 34 77 p<0.0001
Bernier et al. 2004
EORTC Trial 22931
21 44 p=0.004 21 41 p=0.001
Fietkau et al. 2006
ARO 96-3
13 21 p=0.04 --- --- ---
![Page 32: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/32.jpg)
32
Radiochemotherapie Kopf-Hals-TumorenAdjuvante RCT
Spättoxizität
RT RCT
Bernier et al. 2004 41% 38% p=0.25
Cooper et al. 2004 17% 21% p=0.29
Bernier et al., NEJM 350;19, 05/2004
![Page 33: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/33.jpg)
33
Adjuvante RCT bei Kopf-Hals-Tumoren
Durchführbarkeit der RT / CT
RT CT
EORTC 22931 90% 64%
RTOG 9501 80% 83%
ARO 96 – 3 96 % 73 %
![Page 34: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/34.jpg)
34
Defining risk levels in locally advanced head and neck cancers: a comparative analysis of concurrent postoperative radiation plus chemotherapy trials of the EORTC (#22931) and RTOG (# 9501).Bernier J, Cooper JS, Pajak TF, van Glabbeke M, Bourhis J, Forastiere A, Ozsahin EM, Jacobs
JR, Jassem J, Ang KK, Lefèbvre JL. (Head Neck 2005)
![Page 35: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/35.jpg)
35
Defining risk levels in locally advanced head and neck cancers: a comparative analysis of concurrent postoperative radiation plus chemotherapy trials of the EORTC (#22931) and RTOG (# 9501).Bernier J, Cooper JS, Pajak TF, van Glabbeke M, Bourhis J, Forastiere A, Ozsahin EM, Jacobs
JR, Jassem J, Ang KK, Lefèbvre JL. (Head Neck 2005)
![Page 36: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/36.jpg)
36
Meta-analysis of chemotherapy in head and neck cancer (MACH-NC): an update on 93 randomised trials and 17,346 patients.
Pignon JP, le Maître A, Maillard E, Bourhis J; MACH-NC Collaborative Group.Radiother Oncol. 2009
![Page 37: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/37.jpg)
37
Adjuvant chemotherapy prior to postoperative concurrent chemoradiotherapy for locoregionally advanced head and neck cancer.
Choe KS, Salama JK, Stenson KM, Blair EA, Witt ME, Cohen EE, Haraf DJ, Vokes EE. (Radiother Oncol. 2010)
![Page 38: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/38.jpg)
38
Adjuvant chemotherapy prior to postoperative concurrent chemoradiotherapy for locoregionally advanced head and neck cancer.
Choe KS, Salama JK, Stenson KM, Blair EA, Witt ME, Cohen EE, Haraf DJ, Vokes EE. (Radiother Oncol. 2010)
![Page 39: Protokolle und Indikationen für die adjuvante Radio / Radiochemotherapie Prof. Dr. med. R. Fietkau Strahlenklinik Erlangen Hamburg, 03.02.2012](https://reader036.vdokument.com/reader036/viewer/2022070310/55204d6349795902118b82f6/html5/thumbnails/39.jpg)
39
Radiochemotherapie Kopf-Hals-TumorenAdjuvante RCT
Zusammenfassung: Postoperative RT Indiziert: pT3/4; R1; >/= 2 LK +; Bei 1 LK + (?; Dösak-Studie)
Postoperative RCT zeigt Vorteile im Überleben und lokoregionärer Kontrolle bei Hochrisikopatienten v.a. bei R1-/R2-Resektion und extrakapsulärem LK-Wachstum
Postoperative RT-Dosis: 56-66Gy (Risikoadaptiert)
Akuttoxizität erhöht bei RCT versus RT
Spättoxizität nicht erhöht
Keine Reduktion der Fernmetastasierung
Offene Fragen: Adjuvante Chemotherapie nach postoperativer Radiochemotherapie?
Andere Chemotherapeutika: Taxane?
Small Molecules/Antikörper?